Regularna oraz dopasowana aktywność fizyczna do osoby ćwiczącej przynosi korzyści na wielu płaszczyznach, np. psychicznej poprzez poprawę samopoczucia, zdrowia psychicznego a także płaszczyźnie zdrowotnej poprzez profilaktykę chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze[1].
W ostatnim czasie na odpowiedz szybkiego tempa życia, zyskały popularność systemy treningowe bazujące na wysokiej intensywności. Jednym z nich jest trening Crossfit opisywany jako trening funkcjonalny o wysokiej intensywności z angielskiego High Intensity Power Training[2].

Jest to bardzo urozmaicony i ciekawe wyglądający z punktu widzenia osób trzecich. Trening łączący intensywny wysiłek z wielostawowymi ćwiczeniami wykonywanymi w różnych płaszczyznach. Tzn. połączenie ćwiczeń siłowych, ćwiczeń gimnastycznych oraz formy wysiłku metabolicznego np. ergometr wioślarski czy airbike[3].

Ze wzgędu na oszczędność czasu, szczególnym zainteresowaniem cieszy się Trening Dnia czyli Workout od the Day. Najmniejsza jednostka treningowa w Crossficie. Trening może odbywać się na podstawie jak największej serii w czasie, w określona liczba powtórzeń lub jak najszybsze wykonanie ruchów w określonym czasie[3].

Celem Crossfitu jest budowanie szeroko pojętej sprawności fizycznej.Przygotowanie na nieprzewidziane okoliczności wymagające sprawności fizycznej poprzez poprawę siły i kondycji. Trening ten mocno odziałuje na wydolność układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, wytrzymałość, siłe, gibkość, moc, szybkość, koordynację, zwinność, równowagę i celność[4].

Najprostszą definicją Crossfitu to „stale zmieniające się ruchy funkcjonalne o wysokiej intensywności”. Ruchy funkcjonalne, czyli naturalne interakcje między ciałem a przedmiotami złożonymi. Opierające sie na ruchach złożonych, czyli obejmujących wiele stawów[4].

NIepodwarzalną korzyścią tego typu treningu jest połączenie koleżaństwa, współzawodnictwa i zabawy. Dzięki tym składnikom możemy osiągnąć intensywność, nieosiągalną w żaden inny sposób[4].

Według literatury, potrzeby osoby początkującej a olimpijczyka, różnią się jedynie poziomem, a nie rodzajem. Zdolności, które kształtowane są przy użyciu tego systemu teningowego, takie jak, wytrzymałość, siła, gibkość itd. potrzebne są dla każdego niezależnie od wieku, czy poziomu zaawansowania[4].

Najlepszym przykładem ćwiczenia uniwersalnego, wykonywanego nawet przez osób w podeszłym wieku jest przysiad(jeśli nie ma przeciwskazań). Wytwarza podobną reakcję w organizmie co u olimpijczyków. Jest to przepis na utrzymanie fizycznej niezależności i poprawy sprawności fizycznej. Oczywiście wszystko powinno odbywać się w granicach zdrowego rozsądku[4]

Metody programu Crosssfit przeznaczone nie tylko dla elitarnych atletów uprawiających: sporty walki, narciarstwo czy triatlon. Jest rówież dopasowany do osób prowadzący siedzący tryb życia, mających nadwagę czy różne schorzenia w podeszłym wieku[4].

Trening jest konieczny do utrzymania zdrowia, 80-letni atleci są silniejsi niż nietrenujący 25-latkowie. Należy wziąć pod uwagę, że z powodu braku siły ludzie trafiają do domów opieki. Osoby trenujące cieszą się silniejszym układem odpornościowym, czy mniejszą szansą wystąpienia depresji[4].

Zdrowie jest mierzalne poprzez takie parametry jak: ciśnienie krwi, tętno, tkanka tłuszczowa, masa mięśniowa, gibkość czy siła. Regularna aktywnośc fizyczna ma wpływ na wszystkie te czynniki[4].

Trening Crossfit ma ogromnny potencjał rozwoju, biorąc pod uwagę aktualne tempo życia. Krótki czas trwania jednostki treningowej w połączeniu z potencjałem rozwoju wielu zdolności motorycznych jednocześnie daje duże pole do popisu[4].

Zanim osoba początkująca wkroczy w ten świat, warto chociażby na początek oddać się w ręce specjalisty. Niestety Crossfit należy do bardzo kontuzjogennych dyscyplin, a brak doświadczenia działa na naszą niekorzyść[4].

Problemami, z którymi musi stawic czoła osoba początkująca to niewątpliwie problemy mobilności stawów. Szczególnie skokowego i kompleksu łopatkowo-ramiennego.

Jak wiemy overhead squat, chociażby z małym ciężarem będzie niewykonalny[4].

Słaba wydolność osoby początkującej rówież działa na niekorzyść. Szybka zadyszka, na pewno nie sprzyja czerpaniu przyjemnośći z tego typu aktywności fizycznej[4].
Słaba technika w połączeniu ze słabą wydolnością, w szybkim tempie zaprowadzi do kontuzji oraz eksploatacji narządu ruchu[4].

Brak świadomości swoich wad postawy, również działają na niekorzyść. Zaprogramowany trening, bez wcześniejszej analizy postawy ciała, prędzej czy póżniej spowoduje wykluczenie z tej dyscypliny[4].

Reasumując, trening Crossfit jest dobrym treningiem funkcjonalnym. Którego zdolności mogą przydać Nam się w normalnym życiu, poza siłownią, mowa tutaj chociażby o wytrzymałości czy sile. Na plus, przemawia również fakt krótki czas trwania jednostki treningowej. Jednak podchodząc do tego typu aktywności, warto skonsultować się z doświadczonym trenerem. To on wskaże indywidualnie najlepszą metodyke pracy[4] .

Bibliografia:
[1] Zanetidou S., Belvederi Murri M., Menchetti M., Toni G., Asioli F., Bagnoli L. (2016): Physical exercise for late-life depression: customizing an intervention for primary care. Journal of the American Geriatrics Society.
[2] Trapp E.G., Chisholm D.J., Freund J., Boutcher S.H. (2008): The effects of high-intensity intermittent exercise training on fat loss and fasting insulin levels of young women. International Journal of Obesity, 32(4), s. 684–691.
[3] Antonovsky A. (2005): Rozwikłanie tajemnicy zdrowia: jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Wyd. Fund. Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
[4] Podręcznik treningowy level 1, Crossfit Certyficate course.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *