Na wst臋pie trzeba powiedzie膰, 偶e staw barkowy nie jest mocn膮, stabiln膮 struktur膮. Kulisty kszta艂t du偶ej ko艣ci ramiennej i p艂ytka panewka daje mu niesamowite mo偶liwo艣ci ruchu lecz niestety predysponuje do niestabilno艣ci.
Na szcz臋艣cie staw ten posiada rozbudowany gorset mi臋艣niowy oraz obr膮bek stawowy, poprawiaj膮c jego stabilno艣膰. To w艂a艣nie mi臋艣nie s膮 najwi臋ksz膮 tarcz膮 naszego barku i odpowiadaj膮 za jego prawid艂owe ustawienie i funkcjonowanie.
Niestety przez nasz siedz膮cy tryb 偶ycia, ale i brak odpowiedniego wzmacniania tej grupy mi臋艣ni przez u sportowc贸w, ale r贸wnie偶 u Kowalskiego cz臋sto dochodzi do uraz贸w obr臋czy barkowej.

Jak najcz臋艣ciej dochodzi do uraz贸w barku鉂
S艂aba si艂a stabilizator贸w lokalnych (rotator贸w zewn臋trznych i wewn臋trznych) oraz czasem globalnych (np. m. czworoboczny) mo偶e doprowadzi膰 do sytuacji gdzie g艂owa ko艣ci ramiennej nieprawid艂owo przemieszcza si臋 wzgl臋dem panewki. Powoduje to przeskakiwanie po obr膮bku stawowym i powoduje powolne uszkadzanie stawu barkowego.

Jak zapobiec kontuzji 鉂
Przede wszystkim nale偶y wzmocni膰 stabilizatory lokalne, czyli tzw. sto偶ek rotator贸w (m.nadgrzebieniowy, m.podgrzebieniowy, m.ob艂y mniejszy, m.pod艂opatkowy). Wzmocnienie sto偶ka rotator贸w pomo偶e scentralizowa膰 g艂ow臋 ko艣ci ramiennej w panewce stawowej i zabezpieczy膰 nasz膮 obr臋cz barkow膮 przed kontuzjami. Nie mo偶na r贸wnie偶 zapomnie膰 o stabilizatorze kompleksu barkowego jakim jest mi臋sie艅 czworoboczny grzbietu (cz臋艣膰 艣rodkowa i dolna).

膯wiczenia stabilizuj膮ce obr臋cz barkow膮鉂?

Na filmie pokaza艂em 3 przyk艂adowe 膰wiczenia na wzmocnienie mi臋艣ni sto偶ka rotator贸w oraz mi臋艣nia czworobocznego grzbietu (cz臋艣膰 poprzeczn膮 oraz wst臋puj膮c膮), kt贸re stabilizuj膮 obr臋cz barkow膮.

? Rotacja zewn臋trzna z hantlami
? Trap Y Raise
? Banded Wall Clocks

膯wiczenia te mo偶emy wykonywa膰 na rozgrzewk臋 przed treningiem 12-15 powt贸rze艅 w 1 serii, b膮d藕 jako 膰wiczenie wzmacniaj膮ce na koniec treningu zwi臋kszaj膮c liczb臋 serii do 3-4.

Je偶eli macie problem z obr臋czy barkow膮, 膰wiczenia ukazane na tym filmiku mog膮 wam pom贸c ? ?

Stabilizacja obr臋czy barkowej ??Na wst臋pie trzeba powiedzie膰, 偶e staw barkowy nie jest mocn膮, stabiln膮 struktur膮. Kulisty kszta艂t du偶ej ko艣ci ramiennej i p艂ytka panewka daje mu niesamowite mo偶liwo艣ci ruchu lecz niestety predysponuje do niestabilno艣ci.Na szcz臋艣cie staw ten posiada rozbudowany gorset mi臋艣niowy oraz obr膮bek stawowy, poprawiaj膮c jego stabilno艣膰. To w艂a艣nie mi臋艣nie s膮 najwi臋ksz膮 tarcz膮 naszego barku i odpowiadaj膮 za jego prawid艂owe ustawienie i funkcjonowanie.Niestety przez nasz siedz膮cy tryb 偶ycia, ale i brak odpowiedniego wzmacniania tej grupy mi臋艣ni przez u sportowc贸w, ale r贸wnie偶 u Kowalskiego cz臋sto dochodzi do uraz贸w obr臋czy barkowej.Jak najcz臋艣ciej dochodzi do uraz贸w barku鉂揝艂aba si艂a stabilizator贸w lokalnych (rotator贸w zewn臋trznych i wewn臋trznych) oraz czasem globalnych (np. m. czworoboczny) mo偶e doprowadzi膰 do sytuacji gdzie g艂owa ko艣ci ramiennej nieprawid艂owo przemieszcza si臋 wzgl臋dem panewki. Powoduje to przeskakiwanie po obr膮bku stawowym i powoduje powolne uszkadzanie stawu barkowego.Jak zapobiec kontuzji 鉂揚rzede wszystkim nale偶y wzmocni膰 stabilizatory lokalne, czyli tzw. sto偶ek rotator贸w (m.nadgrzebieniowy, m.podgrzebieniowy, m.ob艂y mniejszy, m.pod艂opatkowy). Wzmocnienie sto偶ka rotator贸w pomo偶e scentralizowa膰 g艂ow臋 ko艣ci ramiennej w panewce stawowej i zabezpieczy膰 nasz膮 obr臋cz barkow膮 przed kontuzjami. Nie mo偶na r贸wnie偶 zapomnie膰 o stabilizatorze kompleksu barkowego jakim jest mi臋sie艅 czworoboczny grzbietu (cz臋艣膰 艣rodkowa i dolna).膯wiczenia stabilizuj膮ce obr臋cz barkow膮鉂?Na filmie pokaza艂em 3 przyk艂adowe 膰wiczenia na wzmocnienie mi臋艣ni sto偶ka rotator贸w oraz mi臋艣nia czworobocznego grzbietu (cz臋艣膰 poprzeczn膮 oraz wst臋puj膮c膮), kt贸re stabilizuj膮 obr臋cz barkow膮.? Rotacja zewn臋trzna z hantlami? Trap Y Raise? Banded Wall Clocks膯wiczenia te mo偶emy wykonywa膰 na rozgrzewk臋 przed treningiem 12-15 powt贸rze艅 w 1 serii, b膮d藕 jako 膰wiczenie wzmacniaj膮ce na koniec treningu zwi臋kszaj膮c liczb臋 serii do 3-4.Je偶eli macie problem z obr臋czy barkow膮, 膰wiczenia ukazane na tym filmiku mog膮 wam pom贸c ? ?

Posted by Body Condition Center on Sunday, 2 February 2020